פעולת הספרינקלרים

ספרינקלרים

אין זה סוד כי על מנת למזער מקרים של שריפות יש צורך להיערך מבעוד מועד במתחמים השונים, ולצייד אותם בכל האמצעים לגילוי שריפה וכן כיבויה בזמן הקצר ביותר, לפני שהיא תתפשט. ספרינקלרים הם סוג של מתזים אשר מהווים חלק בלתי נפרד ממערכת כיבוי אוטומטית של שריפות. התקנת ספרינקלרים מתבצעת על פי רוב במבנים בעלי רמת סיכון גבוהה במיוחד, אך ניתן למצוא אותה גם בקרב בתים פרטיים, משרדים, מחסנים, מפעלים, אולמות תצוגה וכן הלאה.

תכונות הספרינקלר

אלו התכונות העיקריות אשר יכולות להסביר את פעולת הספרינקלרים הלכה למעשה:

  • המערכת בנויה מרשת של צינורות מים ומתזים.
  • היא מכסה את כל הבניין או האזורים הנדרשים.
  • אספקת המים יכולה להיות ישירות מהרשת העירונית או ממאגר פרטי.
  • המשאבה מופעלת חשמלית עם גיבוי גנרטורי.

במהלך שריפה פועלת מערכת ספרינקלרים בצורה פשוטה יחסית. בשלב הראשון נפתחים המתזים עם עליית החום ותוך ירידת לחץ המפעיל את המשאבה הראשית. בשלב השני הזרמת המים מפעילה את הצופר ההידראולי, לצורך יצירת ההרתעה ומתן עזרה לפינוי מהיר ויעיל של בני אדם מתוך המבנה. רגשי הזרימה החשמליים אף מפעילים את מערכות החירום האחרות בבניין, מזעיקים את מכבי האש ויכולים להציל חיים.

התקנה ומבנה מערכת ספרינקלרים

צנרת כיבוי האש העומדת בבסיס פעולת הספרינקלרים עשויה פלדה וצבועה באדום. היא מותקנת לרוב בחלל התקרה המונמכת, כאשר רק המתזים חשופים כלפי החדרים. המתז הנו חריר המוחזק על ידי בקבוקון זכוכית מלא בנוזל. כפי שצוין קודם, בעת התחממות העולה לטמפרטורות של 60-70 מעלות צלזיוס נוטה הבקבוקון להישבר ולפזר את הנוזל. כך נפתח חריר המתז המצוי בלחץ מתמיד ומתיז את המים לעבר המניפה, המפזרת אותם בחדר.

המטרה של ספרינקלרים היא למנוע את התפשטות האש ולכבות שריפה על ידי התזת מים, או חומר כיבוי אחר, ללא תלות בהמצאות אדם במבנה. אופן הפעולה של ספרינקלרים יעיל והוא מוכח גם בסיטואציות לא פשוטות.


דילוג לתוכן