שבועות ההיריון – שלב אחר שלב


ההיריון הוא תקופה מיוחדת במינה. במהלך תשעת חודשי ההיריון מסתגלת האישה, וכמובן גם בן זוגה, אל המצב החדש, אל הפיכתם של שני בני הזוג להורים בקרוב ואל השינויים הרבים שהם צפויים לעבור, ביחד ולחוד. כל שליש בהריון מאופיין בסממנים שונים ומהווה שלב התפתחותי משמעותי מאד עבור העובר. הנה פירוט 4 שלבי ההיריון העיקריים ומאפייניו של כל אחד מהם:

חודש שלישי (שבוע 12)

בעזרת מחשבון למדידת שלבי הלידה יכולה האישה ההריונית לדעת באיזה שלב בהיריון היא נמצאת, ובהתאם ללמוד מה קורה ברחמה, ובעיקר – מה קורה לעוברה. בחודש השלישי להריון, בשבוע ה – 12, כל איבריו של העובר קיימים, הוא מפתח תגובות בלתי רצוניות, רלפקסים והמוח שלו נמצא במצב מושלם. הפנים שלו מקבלות מראה אנושי יותר, ואם נוגעים וממשים את הבטן, במהלך שלב זה, הוא ירגיש זאת וסביר שיגיב בהתאם על ידי תזוזה קלה.

חודש שישי (שבוע 24)

מאז החודש השלישי, עבר על העובר לא מעט. הוא מכוסה בשכבת שיער עדינה (לנוגו) וגם בחומר שומני המגן עליו (וורניקס). ציפורני הרגליים שלו גדלות, המוח שלו מתפתח באופן מהיר ומשמעותי מאד, העובריות ממין נקבה מתחילות בשלב זה לייצר ביציות והתינוק מקבל צורה, ממש כמו ייצור קטן אנושי. בחודש השישי להיריון, בשבוע ה – 24, אורכו המינימלי של התינוק הוא 28 ס”מ והמקסימאלי 35 ס”מ. משקלו נע בין 450 גרם ל – 680 גרם. בתקופה זו מתחילה להרגיש האם ההריונית את התינוק יותר ויותר וישנה תחושה חזקה יותר של מתיחה בבטן. נלווים לתקופה זו לא מעט סימנים, כמו צרבות, כאבי ראש, נפיחות בקרסוליים, התכווצויות ברגליים ועוד.

חודש שמיני (שבוע 32)

בשבוע ה – 32 להיריון, כלומר בחודש השמיני, עצמותיו של התינוק חזקות יותר, הוא גדל במהירות, העור שלו מקבל גוון בהיר יותר ואזורים במוחו האחראיים על תפקודים שונים בגוף, מתפתחים מאד בתקופה זו. בחודש השמיני התינוק כבר מסוגל להרגיש טעמים מרים וחמוצים, והוא גם יכול להגיב לאור, לצליל ואפילו לכאב. בשלב זה הוא גם כבר יכול לבכות ולשהק. אורכו הממוצע של תינוק בחודש השמיני נע בין 40 ב”מ ל – 45 ס”מ ומשקלו הממוצע מגיע לכ – 1,800 גרם. בתקופה זו האישה ההריונית עשויה להרגיש קוצר נשימה וגם באופן חזק יותר את תנועותיו של התינוק.

הלידה

תמו להם 40-41 שבועות של היריון. בשבוע זה צפויה להתרחש הלידה, בין אם באופן ספונטני ובין אם בצורה מתוכננת. כבר מהשבוע ה – 38 מתחיל לרדת נפח מי השפיר ברמה של האישה, ככל שחולפים השבועות. היריון בריא הוא היריון של 41 שבועות, כשהיריון שהוא מעל ל – 42 עשוי להיות הריון בסיכון, כזה המצריך התערבות חיצונית. מכיוון שמי השפיר קטנים מאד, עובדה היכולה להשפיע על תפקודו של העובר ומערכות הגוף השונות שלו, יש להתערב באופן מידי, אחרי ביצוע כמה בדיקות המעריכות את מצבו (תוך התייחסות למשקלו, ללחץ דמה של האישה ועוד).

דילוג לתוכן