פלטפוס ודרכי טיפול אפשריים


בעיה רפואית שמתבטאת בכף רגל שטוחה עלולה לפגוע בצורה משמעותית באיכות החיים. עם זאת, על מנת לטפל בה נדרשת אבחנה רפואית מדויקת והתאמת מדרסים. הנה כל מה שצריך לדעת על הנושא

פלטפוס היא בעיה רפואית מוכרת שנפוצה בקרב גברים ונשים בטווח רחב של גילאים. באופן עקרוני, מדובר על בעיה שמתבטאת בכף רגל שטוחה. מצב כזה נחשב בעייתי כי הוא פוגע ביציבות ובחלוקת העומסים על כף הרגל והגוף.

במצב של פלטפוס, אחת מקשתות כף הרגל שוכבת ואינה מתפקדת. זו הקשת האורכית שמקשרת בין העקב ובסיסי הקשת הרוחבית ובהשוואה למצב המקובל מדובר על בעיה רפואית שמחייבת טיפול מיידי.

כל דרך טיפול בפלטפוס נבחרת על פי האבחנה הרפואית. נכון להיום ידועות למדע שתי צורות עיקריות של פלטפוס: קשיח או גמיש. במצב של פלטפוס קשיח, הקשת האורכית אינה קיימת ולכן מבנה הרגל שטוח לחלוטין גם באוויר וגם בעת דריכה. לעומת זאת, במצב של פלטפוס גמיש הרקמות הרכות קורסות רק כאשר מעמיסים את משקל הגוף על הדריכה.

איך מטפלים בכל מצב של פלטפוס?

לא בכל מצב של פלטפוס סובל המטופל מכאבים או חוסר נוחות. יש הרבה אנשים שנולדים עם פלטפוס מסוים שאינו גורם להם בעיות. עם זאת, ניתן לזהות את הצורך בטיפול לפי תסמינים שנובעים מהפלטפוס:

  • בעיות בכף הרגל
  • כאבי ברכיים או בגב התחתון
  • קושי בעמידה ממושכת
  • הליכה לא יציבה

הטיפול מתחיל עם הופעת התסמינים, למעט מקרים שבהם יש צורך בטיפול מניעתי. הטיפול המניעתי רלוונטי בעיקר עבור הפלטפוס הקשיח והוא פחות דחוף במצבים של פלטפוס גמיש. הטיפולים המתאימים כוללים התאמת מדרסים לכף הרגל לצד תרגול קבוע של השרירים. טיפולים אלו אינם מעלימים את הפלטפוס אלא מונעים ממנו להחמיר.

היתרונות של מדרסים

הטיפול בעזרת מדרסים מתאים לפלטפוס גמיש או קשיח ואלו היתרונות שלו:

א. תמיכה בקרקעית כף הרגל – מדרסים מעניקים תמיכה לקרקעית כף הרגל. הם מאפשרים דריכה נכונה יותר של כף הרגל וכך מחלקים את העומסים בצורה מאוזנת. התמיכה בכף הרגל נדרשת בהליכה, עמידה וריצה.

ב. ייצוב העקב – מדרסים יכולים לעזור לייצב את העקב בעזרת נעל מתאימה. ייצוב העקב מבוצע עם טריז במדרסים למניעת הסיבוב. גודל הטריז של המדרסים ובתוך הנעל משתנה עם הגיל.

ג. מניעת כאבים – מדרסים עוזרים למנוע כאבי גב ובעיות אורטופדיות שלא קשורות בהכרח לפלטפוס. הדגש צריך להיות על התאמת המדרסים לגודל הרגל והמידות המדויקות של הנעל. כך ניתן לחסוך נזקים בלתי הפיכים ולשפר את מהלך הטיפול הקונבנציונאלי.

לסיכום, כדאי להישאר עם אצבע על הדופק ולזהות בזמן את הצורך בטיפול בפלטפוס. מטרת הטיפול היא בעיקר לתמוך בקרקעית כף הרגל, אך הוא עוזר גם לייצב את העקב ולמנוע החמרה בכאבים.


דילוג לתוכן