אפזיה טיפול


מהי אפזיה?

אפזיה היא אחת התסמונות הכי מוכרות שיש והיא מתבטאת בקושי בדיבור ובהבנה של שפה. היא מהווה את אחד הביטויים הקליניים האפשריים לקיומו של שבץ מוחי אך גם פגיעות מוחיות נוספות. היא תלויה במיקום הפגיעה באזור במוח מה שמסביר מדוע היא שונה גם ממטופל למטופל. אפזיה היא למעשה מצב שבו הפרעת השפה מורגשת כאשר מיומנות השפה נמצאת בהמיספרה השמאלית. זהו האזור במוח שאחראי גם על צדו הימני של הגוף וכך למעשה יכולים להיות סימנים נוספים מלבד לקושי בדיבור. הסימנים יכולים להיות עוויתות מסוימות, פעולה לא תקינה או שיתוק, לעתים גם חולשה.

 

מה גורם לאפזיה ומה התסמינים שלה?

  • הגורם העיקרי לאפזיה הוא כמובן שבץ מוחי והוא הגורם ב-25 עד 40 אחוזים מהאנשים ששורדים אותו. הנפגעים העיקריים הם כמובן מבוגרים ולרוב מעל גיל 50. האפזיה עלולה להיגרם גם עקב פגיעת ראש טראומתית  כמו למשל בתאונת דרכים או בחבלה ישירה, נפילה מגובה וכן הלאה, לעתים אפילו על ידי גירויים נוירולוגיים מורכבים או זיהומים.
  • אפזיה יכולה להתגלות בעקבות מספר תסמינים כאשר לרוב הם יהיו קשורים לשפה. טיפול באפזיה יהיה לפי חומרת המחלה כאשר חומרת המחלה מתבטאת גם דרך הסימנים לכן חשוב לשים לב אליהם. הסימנים יכולים להיות חוסר יכולת להשלים משפט, קושי בשימוש במלים מתאימות במקום הנכון במשפט, אמירה של משפטים ללא קשר הגיוני לשיחה או מלים לא קשורות באופן כללי שחוברו למשפט אחד, פגיעה בהגייה של מלים מסוימות וכן הלאה.

האם לאפזיה טיפול יעיל וכיצד הוא מתבצע?

טיפול באפזיה יכול להתבצע בכמה שיטות כאשר תחילה יש להגיע לרופא ולהבין מה בדיוק הבעיה. הרופא המטפל יהיה נוירולוג כאשר חומרת האפזיה יכולה להיות בשוני רב ממטופל למטופל. כיום אין טיפול תרופתי לבעיה זו אף יש טיפולים עם קלינאי תקשורת שיכולים לעזור מאוד. מי שמאובחן באפזיה יכול להיפגש לעתים תכופות עם קלינאי תקשורת ובכך התסמינים עצמם ישתפרו ואף לא יורגשו אחרי טיפול מתקדם. טיפולים יעילים יכולים להתבצע גם באמצעות מחשב, כאשר טיפול כזה יכול להיות גם נוח יותר עבור המטופל.

, ,

דילוג לתוכן