דרכים למעקב אחרי ההריון שלך


בשעה טובה ומבורכת את מצויה בהריון, וזהו בהחלט הזמן לקחת צעד אחורה ולתת לעצמך להיכנס לקצב חיים רגוע ומאוזן יותר. יחד עם זאת, תקופת ההריון אינה מסתכמת רק במנוחה רגועה וכרוכה גם בנטילת אחריות אישית על מצבך המיוחד, כולל בין היתר מעקב אחר ההריון, שלביו והתפתחותו התקינה. מעקב זה מבוצע במספר דרכים, לרוב על ידי קופות החולים וטיפות חלב, אך בהחלט אפשר לקיים את חלקו גם עם אמצעי מעקב ביתיים.

חישוב גיל ההריון

על מנת לבצע מעקב הריון רציף ותקין יש לדעת את גילו המדויק. זאת מכיוון שגיל ההריון קובע את מועדי הבדיקות שיש לבצע, מסייע להבין את השינויים הצפויים בגוף האישה, ואת ההתנהלות הנדרשת בהתאם לשינויים אלו. את בדיקות הגיל ניתן לבצע באמצעות מחשבון הריון שקיים באתרים שונים ברשת האינטרנט. יש לציין כי מתחילים לחשב את הגיל מהיום הראשון של המחזור האחרון, שהינו השבוע הראשון להריון, כך שהחישוב מתחיל למעשה עוד טרם ההתעברות.

חישוב משקל ההריון

במהלך ההריון יש לעקוב ולשמור על משקל תקין, שאינו נמוך או גבוה מהנדרש לגיל ההריון. חשוב לדעת כי נתוני משקל חריגים, וכן ירידה או עלייה חדה במשקל, עלולים להשפיע על התפתחות העובר ולגרום לבעיות בריאותיות עבור האישה, כדוגמת רעלת או סכרת הריון. יש לציין כי חישוב של משקל הריון אינו מושפע רק מתזונה אלא גם מגיל האישה, גובה, משקל בטרם ההריון, וכמובן  מהשבוע של ההריון. גם את החישובים הללו ניתן לבצע בעזרת מחשבונים באתרים רלוונטיים ברשת.

מעקב אחר תנועת העובר

בדרך כלל תנועת העובר מורגשת החל מהשבוע ה- 18 או ה- 20 של ההיריון, ובמקרים של נשים כבדות משקל או שנשים שזהו להן ההריון הראשון ייתכן שתנועת העובר תורגש בשבוע מתקדם יותר. תנועות אלו יכולות להידמות בתחילה לפעילות נמרצת של מערכת העיכול, ובהמשך הן מורגשות כתנועת עובר ברורה של הגפיים וגלגולים. החל מהשבוע ה- 25 מומלץ להתחיל לעקוב ולספור את תנועות העובר, על מנת לוודא את רמת חיוניותו. את הבדיקה כדאי לבצע לאחר ארוחה קלה בשכיבה על צד שמאל, הנחת הידיים על הבטן, וספירת תנועות העובר במשך חצי שעה. בבדיקה זו יש להרגיש לפחות שלוש תנועות, אפילו קלות, ואם לא יש להאריך את הבדיקה בחצי שעה נוספת. במידה שאת חשה בירידה בכמות התנועות, יש לערוך את הבדיקה פעמיים או שלוש פעמים ביום. אם התוצאות עדיין אינן תקינות עלייך לגשת לבדיקת רופא.


דילוג לתוכן