מהו ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות?

דיור מוגן

דיור מוגן
דיור מוגן

רבים מבני הגיל השלישי חווים בדידות ומעוניינים בפתרון המאפשר להם חיי חברה עשירים ופעילויות מגוונות. בני גיל הזהב המנהלים אורח חיים עצמאי יכולים לבחור בין מעבר לבית אבות לבין מעבר לדיור המוגן, אך רבים אינם יודעים מהם ההבדלים בין שני הפתרונות, וכיצד לקבל החלטה נכונה ושקולה לגבי המעבר.

דיור מוגן מול בית אבות

באופן כללי, בית אבות ובית דיור מוגן, הם מסגרות מגורים ייעודיות לאוכלוסיית הגיל השלישי, יחד עם זאת ישנם הבדלים משמעותיים ביניהם מאחר וכל מסגרת מיועדת לקהל יעד שונה וגם השירותים המוצעים בכל מסגרת שונים ומותאמים לצרכי הדיירים במקום.

כאמור, דיור מוגן מיועד לבני הגיל השלישי המנהלים אורח חיים עצמאי לחלוטין. בדיור המוגן מציעים לדיירים דירות אירוח מסוגים שונים, החל מדירת חדר המתאימה ליחיד ועד דירות בנות 3 חדרים, יש בתי דיור בהם ניתן למצוא חדרים מפוארים, דירות קרקע ואפילו פנטהאוזים יוקרתיים. בדיור המוגן הדיירים נהנים ממגוון רחב של שירותים המותאמים לגילם, למשל פעילויות חברה, חוגים שונים, פעילויות תרבות ופנאי, מתקני ספורט, שירותי הסעדה ועוד. כמו כן, המקום מספק לדיירים שירותי אבטחה מסביב לשעון ומרפאה מתקדמת עם צוות מנוסה.

ישנם בתי דיור המציעים מחלקה סיעודית ומחלקת לדיור תומך. אם מצבו הבריאותי של הדייר מתדרדר הוא יכול לקבל מענה במקום ואינו חייב לחפש מקום מגורים חלופי.

בית אבות מהווה מסגרת מגורים לבני גיל הזהב, הוא מתאים בעיקר לאוכלוסיית הקשישים המתקשים לגור בביתם עקב סיבות תפקודיות או מסיבות חברתיות. בית אבות מספק מסגרת תומכת לקשישים, גם לקשישים הזקוקים להשגחה צמודה ולסיוע בפעולות יומיומיות כמו הליכה, אכילה, היגיינה ועוד.

בתי אבות מספקת טיפולים תומכים לקשישים, לכל רמות התפקוד, ויש בהם מחלקות נוספות כמו מחלקת תשושים (תשושי גוף), מחלקת סיעודיים ובמקומות מסוימים יש גם מחלקת תשושי נפש.

אחד ההבדלים המשמעותיים בין שתי מסגרת המגורים לבני גיל הזהב נוגע לחוק הסיעוד. בדיור המוגן המגורים נחשבים כמגורים בקהילה לכן הדיירים מוגנים על פי חוק וזכאים לקבל זכויות הקבועות בחוק הסיעוד. דיירים בבית אבות לא זכאים להטבות שנקבעו בחוק הסיעוד.

הבדלים נוספים

בדיור מוגן לכל דייר יש דירה משלו, אלו דירות מעוצבות, מרווחות ומאובזרות היטב, אך בבית אבות הדיירים מתגוררים בחדרים קטנים יחסית, יש חדרים ליחיד וחדרים עם שותפים במחיר מוזל. העלויות במסגרת דיור מוגן יקרות יותר ברוב המקרים, יש להפקיד פיקדון, לשלם דמי כניסה ולעמוד בתשלומים החודשיים, ברוב בתי האבות לא דורשים פיקדון ויש לבצע תשלומים חודשיים, לרוב בעלות נמוכה מזו שבדיור המוגן.

גם חיי החברה עשירים יותר בדיור המוגן, בדרך כלל יש יותר חוגים ופעילויות חברה ופנאי, וגם המתקנים חדישים ואיכותיים יותר. הדיירים בדיור המוגן רשאים לצאת ולהסתובב מחוץ למקום מאחר והם מנהלים אורח חיים עצמאי, בבית אבות התנועה של הדיירים מוגבלת והם מבלים בעיקר במתחם.


דילוג לתוכן